Kontrakter
Vi er eksperter
inden for kontrakter
Udarbejdelse af en kontrakt er disciplin, som vi har omfattende ekspertise og erfaring med. En kontrakt er et vigtigt fundament for to parters samarbejder, da en kontrakt kan afgøre en strid, hvis der opstår uenighed mellem to parter om et specifikt forhold.
Samarbejdsparter glemmer nogen gange at få udarbejdet en kontrakt i starten af et samarbejde, da parterne er meget fokuserede på selve projektet i denne fase. Det kan dog vise sig at blive dyrt ikke at have fastlagt rammerne for projektet i en kontrakt.
I tilfælde af at der opstår en uenighed, som ikke kan løses ved at læse parternes kontrakt, så ender uenigheden ofte i en omkostningstung retssag.
Opstår der tvivl om forståelsen af en kontrakt, så bistår vi gerne med en juridisk fortolkning af jeres kontrakt.
I dansk retspraksis er der forskellige anerkendte juridiske fortolkningsprincipper, som vi vil anvende til at fastlægge den rette betydning af den bestemmelse i kontrakten, som uenigheden drejer sig om. På baggrund af fortolkningen af kontrakten, vil vi give dig en juridiske anbefaling af, hvordan du bør håndtere konflikten med din samarbejdspartner.
Vi kan derudover bistår dig med en gennemgang af en kontrakt, som du er blevet præsenteret for, hvis du gerne vil vide, om der er nogle særlige forhold i kontrakten, som du skal være opmærksom på.
Efter vores gennemgang af kontrakten giver vi dig feedback på kontrakten. Vi oplyser dig om hvilke dele af kontrakten, som du bør få ændret, og giver dig ændringsforslag.
Derudover giver vi dig forslag til afsnit, som du med fordel kan tilføje til kontrakten. Såfremt den anden part ikke accepterer ændringsforslagene til kontrakten, så bistår vi dig også gerne med at forhandle den endelige kontrakt på plads.
Kontraktstyper
Vi bistår vores klienter med udarbejdelse og gennemgang af de fleste kontraktstyper. Herunder er en kort gennemgang af et udvalg af de kontraktstyper, som vi har særlig stor erfaring med. Gennemgangen er ikke en fuldstændig gennemgang af alle aspekter af de nævnte kontrakter, men blot en introduktion af kontraktstyperne:
Ejeraftalen er den aftale, som regulerer ejerne af et selskabs interne forhold. Det er vigtigt for ejerne at indgå en ejeraftale af flere årsager. En af grundene til at netop denne kontrakt er vigtig for ejerne er, at man skal kunne fastsætte salgsprisen for en udtrædende ejers ejerandel. Ofte begrænser man også ejernes ret til at sælge deres ejerandele i ejeraftalen ved at give de øvrige ejere en forkøbsret til ejerandelen. Herved sikre de øvrige ejere, at ejerandelen ikke sælges til en tredjemand, som ikke deler ejernes visioner for selskabet.
Et joint venture er et samarbejde mellem to selvstændige virksomheder. Joint venture-aftalen er den kontrakt, som regulerer virksomhedernes samarbejde. Det er særligt vigtigt at få fastlagt i Joint venture-aftalen, hvad formålet med joint venturet er, og hvad succeskriterierne er. Derudover er det vigtigt, at det fremgår af joint venture-aftalen, hvad virksomhederne forventes at bidrage med hver især, samt hvordan ansvarsområderne er fordelt mellem virksomhederne.
En samarbejdsaftale er en kontrakt, som regulerer et erhvervsmæssigt samarbejde mellem to eller flere parter. Aftalen skal indeholde rammerne for samarbejdet. Det er særligt vigtigt, at aftalen indeholder en nøje beskrivelse af samarbejdet og formålet med samarbejdet. Derudover skal det klart fremgå af samarbejdsaftalen, hvad parterne skal yde samt hvilke misligholdelsesbeføjelser en part har, såfremt den anden part misligholder aftalen. Fastsættelsen af betalingen og tidspunktet for betalingen skal ligeledes tydeligt fremgå af parternes kontrakt. Endeligt er det vigtigt, at det fremgår hvorledes parternes samarbejdsaftale kan opsiges.
Betegnelsen købsaftale anvendes ofte som en henvisning til aftalen mellem køber og sælger i huskøb. Købsaftaler kan dog også vedrøre andre former for salg fx salg af løsøre eller en virksomhed. Der er således stor forskel på købsaftaler og kompleksiteten af aftalerne, da de kan vedrøre genstande af beskeden værdi eller genstande af meget stor værdi. Visse elementer går dog igen i købsaftaler, så som prisen, identifikation af salgsgenstanden, købstidspunktet og betalingsmåden.
Handelsbetingelser er de vilkår, som regulerer forholdet mellem en virksomhed og en kunde i forbindelse med et salg af en tjenesteydelse eller en vare. Kunden tiltræder handelsbetingelserne ved købets indgåelse. Handelsbetingelser regulerer blandt andet kundens fortrydelsesret, klagemuligheder, leveringen af varen, betalingsmåden m.m. Afhængigt af den vare eller tjenesteydelse, som man udbyder, kan der være en række lovkrav til indholdet af handelsbetingelserne. Fx skal kunden i forbrugerkøb orienteres om den 14-dagesfortrydelsesret, som kunden har.
Når virksomheder ønsker at få udviklet et IT-program til deres virksomhed, så har de behov for at indgå en IT-kontrakt med de softwareingeniør, der skal udvikle programmet. Da softwareingeniørernes pris er beregnet på baggrund af deres tidsforbrug, er det vigtigt, at kontrakten angiver, hvordan virksomheden sikrer sig, at prisen for IT-programmet ikke bliver væsentligt større end forventet. Deruover er det vigtigt, at parternes kontrakt nøje beskriver det IT-program, som virksomheden ønsker udviklet.