Exitbeskatning

Skal du flytte ud af Danmark? Så kan vi hjæpe

Det er essentielt at være opmærksom på reglerne vedrørende exitbeskatning (fraflytterbeskatning), når man som dansker fraflytter Danmark.

Uanset om man har mange aktiver i Danmark eller næsten ingen på fraflytningstidspunktet, så skal man være opmærksom på reglerne vedrørende exitbeskatning (fraflytterbeskatning), så man ikke udløser en skat ved fraflytningen fra Danmark, som man ikke har budgetteret med.

Udover reglerne vedrørende exitbeskatning (fraflytterbeskatning) er det vigtigt at være bekendt med reglerne vedrørende ophør af skattepligt til Danmark. Det er fx ikke tilstrækkeligt blot at fraflytte Danmark og efterfølgende ikke tage ophold i Danmark, hvis man ønsker, at skattepligten til Danmark skal ophøre.

I Friis Advokatfirma kan vi rådgive dig vedrørende både ophør af skattepligt til Danmark og exitbeskatning (fraflytterbeskatning), hvis du overvejer at fraflytte Danmark for en kort eller længere periode. Du kan klikke på ”KONTAKT OS” linket herunder og udfylde vores kontaktformular, hvis du ønsker en uforpligtende drøftelse af dine planer.

Flytte til Dubai

Kom godt i gang

Kontakt os for en kort uforpligtende samtale.

Book et kort uforpligtende opkald, så vi kan afdække, hvordan vi kan hjælpe dig.

Flytte til Dubai

Ophør af skattepligt​

Som nævnt ovenover er det ikke tilstrækkeligt blot at fraflytte Danmark samt ikke at opholde sig i Danmark efterfølgende, hvis man ønsker, at skattepligten til Danmark skal ophøre.

Reglen som beskæftiger sig med, hvornår skattepligten til Danmark ophører for privatpersoner, lyder således: ”Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler personer, der har bopæl her i landet” og findes i kildeskattelovens paragraf 1, stk. 1. Det er således afgørende, hvorvidt man har bopæl i Danmark.

Umiddelbart kunne man godt foranlediges til at tro, at man ikke har bopæl i Danmark, hvis man aldrig opholder sig i Danmark. Det er dog ikke helt så enkelt.

Hvis man har en bolig til rådighed i Danmark, vil SKAT stadig vurdere, at man har bopæl i Danmark og dermed er fuld skattepligtig til Danmark.

Det gælder både lejeboliger og ejerboliger samt i visse tilfælde sommerhuse, hvis de undtagelsesvis anses som egnet til helårsbeboelse.

Ønsker man således, at den fulde skattepligt skal ophøre i forbindelse med fraflytningen fra Danmark, skal man opgive sin bolig i Danmark.

I tilfælde af at man har en ejerbolig, kan dette ske ved, at man sælger sin ejerbolig eller udlejer den på vilkår, som indebærer, at lejeaftalen er uopsigelig i mindst 3 år fra udlejers side.

Har man derimod en lejebolig, så skal man opsige lejemålet.

Det skal nævnes, at selvom den fulde skattepligt ophører, så kan man stadig være begrænset skattepligtig til Danmark. Fx hvis man udlejer sin ejerbolig og modtager lejeindtægter i den forbindelse. Selvom man udlejer den med mindst 3 års uopsigelighed fra udlejers side, så er man forpligtet til at betale skat af de indtægter, som ejerboligen genererer, da boligen befinder sig i Danmark.

Indtrædning af fuld skattepligt igen

Udover at være bekendt med reglerne for, hvornår den fulde skattepligt til Danmark ophører, er det ligeledes vigtigt at være bekendt med, hvordan man undgår at blive fuld skattepligtig til Danmark igen, hvis man ikke ønsker dette.

Her er det først fremmest vigtigt at gøre opmærksom på, at man ikke efter fraflytningen fra Danmark må opholde sig i mere end 3 måneder i streg i Danmark eller i mere end 180 dage inden for tidsrum på 12 måneder, hvis man efter fraflytningen erhverver en helårsbolig i Danmark igen og fortsat ønsker ikke at være omfattet af dansk skattepligt.

Man bliver ligeledes skattepligtig til Danmark igen, hvis man tager ophold i Danmark i en 6 måneders periode, selvom man ikke har en helårsbolig i Danmark. Korte ferieophold i udlandet inden for denne 6 måneders periode bliver medregnet i perioden og afbryder således ikke opholdet i skattemæssig henseende.

Derudover er det vigtigt, at man ikke arbejder, når man opholder sig i Danmark. Den fulde skattepligt indtræder ikke ved enkeltstående udførelse af arbejde, mens man opholder sig i Danmark, men såfremt arbejdet ikke har karakter af enkeltstående udførelse af arbejdsopgaver, vil det være tilfældet. Derfor skal man være meget varsom med at udføre arbejdsopgaver, mens man opholder sig i Danmark. Opholder man sig derimod i Danmark i kortere tid end de ovenfor angive tidsperioder, og opholdet har karakter af ferie, så er der ikke noget til hinder for, at man opholder sig i Danmark uden, at den fulde skattepligt indtræder.

pexels-nhi-uyen-4628383-scaled

Exitskat

Exitskat er betegnelsen for den skat, som udløses for visse aktiver, når man fraflytter Danmark, selvom man ikke sælger disse aktiver og dermed opnår et overskud.

Et godt eksempel på exitbeskatning (fraflytterbeskatning) er den beskatning, som finder sted på den fraflyttendes aktieportefølje. Har man en aktieportefølje til en værdi af 200.000 DKK, hvilket er 100.000 DKK mere end værdien af aktierne på anskaffelsestidspunktet, så udløses der aktieavancebeskatning på værdistigningen (100.000 DKK) på fraflytningsdatoen. Dette sker uanset, at man beholder aktierne og dermed ikke har realiseret overskuddet ved købet af aktierne. Det skal bemærkes, at exitbeskatningen (fraflytterbeskatning) kun finder sted, hvis aktieporteføljen har en værdi på eller mere end 100.000 DKK.

Et andet eksempel på exitbeskatning (fraflytterbeskatning) er den beskatning, der finder sted på danske selskaber. Er man indehaver af et ApS, som SKAT vurderer har en værdi af 10 millioner kroner, så vil man på fraflytningstidspunktet udløse en exitskat på den værditilvækst, som virksomheden har haft, siden den blev etableret, selvom indehaveren af virksomheden ikke sælger virksomheden. Det vil i dette tilfælde betyde, at der i grove tal vil ske en exitbeskatning på 42 procent af ca. 10 millioner DKK.

Det er værd at nævne i denne sammenhæng, at man kan anmode SKAT om henstand med betalingen af exitskatten.

Konkret rådgivning